Predikan i Västerås – Skriften, ett ljus som upplyser oss – Kristi förklaringsdag

Predikan av Stefan Hedkvist i Lutherska bekännelsekyrkan i Norrköping / Västerås över 2 Petr 1:16-21 på Kristi förklaringsdag.

25:e januari 2015


I Uppenbarelseboken skildras Mikaels strid med draken, den gamle ormen, det är djävulen eller Satan som förleder hela världen. Draken blev nedkastad till jorden. Där förföljde han kvinnan som fött Sonen, det är den kristna kyrkan. När det stod klart för honom att han inte kunde utrota kyrkan ändrade han strategi. Det heter: I sitt raseri mot kvinnan gick draken bort för att strida mot hennes övriga barn, dem som lyder Guds bud och håller fast vid Jesu vittnesbörd. Det innebär att han nu riktar in sig på varje enskild kristen i sina försök att dra så många som möjligt med sig i sitt fall.

Han har idag samma taktik som han använt från begynnelsen, att först skapa tvivel om vad Gud sagt. Det heter: Men ormen var listigare än alla markens djur som Herren Gud hade gjort. Han sade till kvinnan: ”Har Gud verkligen sagt… Man kan säga att det är Djävulens hälsningsfras: har Gud verkligen sagt… Sedan drog han sin lögn om att de visst inte skulle dö utan få sina ögon öppnade och bli som Gud med kunskap om gott och ont. Han var listig så man kan gott kalla detta en utstuderad myt, historiens första. Sedan har det kommit många fler. Djävulen har en ständig produktion av falska argument mot tron, det är som en rök som stiger upp ur avgrundens brunn som förmörkar solen och lägger jorden i mörker. Gemensamt för dessa myter är att de skapar tvivel om Gud verkligen sagt det han uppenbarat i Skriften, eller så säger de motsatsen så som ormen gjorde i trädgården: ni ska visst inte dö.

Petrus varnar i dagens epistel församlingarna i mindre Asien för de nya lärare som smugit sig in och nu krävde deras uppmärksamhet. De falska lärarna sådde tvivel om apostlarnas förkunnelse och Gamla testamentets trovärdighet. Det ironiska är att de som kom med falska argument mot tron beskyllde apostlarna för att förkunna utstuderade myter. Alltså, de som kom med utstuderade myter beskyllde apostlarna för just detta: att de följde utstuderade myter när de förkunnade vår Herre Jesu Kristi makt och hans ankomst. De falska lärarna förnekade Jesu makt och hans ankomst. De sådde tvivel om att Jesus verkligen har all makt i himlen och på jorden. De förnekade att han har gudomlig makt att hålla det han lovat. De sådde tvivel om hans ankomst och fick människor att tro att han aldrig skulle komma tillbaka och att de därför inte var ansvariga inför honom för sin tro och sina gärningar. Det låter ju bekant. Deras myt hade stämpeln från utgivaren. Ormen sa till våra första föräldrar: ni ska visst inte dö när han frestade dem att göra tvärt emot vad Gud sagt. På samma sätt invaggas människor idag i falsk säkerhet med budskap som innebär att de inte är ansvariga inför Gud.

Nutidens stora myter har också stämpeln som gör det lätt att känna igen utgivaren. Den moderna bibelkritikens budskap kan sammanfattas så här: har Gud verkligen sagt… Den moderna bibelkritiken skapar tvivel om Skriftens tillkomst och sanning. Bibelkritiken vill framstå som vetenskap och det har gjort att många fromma kristna inte helt kunnat värja sig utan gett efter, för ingen vill ju framstå som ovetenskaplig och okunnig. Men det är inte vetenskap det handlar om utan mytbildning. Bibelkritiken drar helt enkelt en uppdiktad historia om hur man tror Bibeln kommit till. Däremot har det blivit en populär historia som åstadkommer samma sak som de falska lärarna i mindre Asien. När den kristna kyrkan på apostlarnas och profeternas grund förkunnar vår Herre Jesu Kristi makt och ankomst, ja, då säger man att det är vad som fanns bara i apostlarnas huvud, idag en gammal saga eller myt med andra ord.

Vår tids största myt som påverkar långt fler än bibelkritiken, men som går hand i hand med den, är evolutionsteorin. Den framställs också som vetenskap men har i verkligheten inte det minsta med vetenskap att göra. Man drar helt enkelt en historia om hur livet uppkommit och utvecklats. Myten börjar med ”big bang”. Enligt teorin så fanns det i början en omvänd gravitation som gjorde att materien stötte ifrån varandra så att universum expanderade. När universum nådde en viss rymd slog plötsligt den negativa gravitationen om till att bli gravitation. Alla borde förstå att detta inte har något med vetenskap att göra utan är en utstuderad myt. Enligt teorin så fanns det på minst en planet i universum en ursoppa med kemikalier där liv uppstod spontant. Det har heller inget med vetenskap att göra. Även den enklaste levande organism innehåller en ofantlig mängd genetisk information, informationskanaler och avläsare. En förutsättning för liv är att allt detta finns färdigt på en gång. Det kan omöjligt uppstå spontant. De lärde förstår också att det är omöjligt för liv att uppstå spontant här på jorden och därför berättas historien om aliens som planterat liv på jorden. Det är ett erkännande att det krävs en överlägsen intelligens för att liv ska uppstå. Tron att aliens orsakat livet på jorden har ingenting med vetenskap att göra. Men det är ett härligt evangelium för köttet. Inför Gud, vår Skapare, som ser i det fördolda är varje människa ansvarig för sin tro och sitt liv men ingen behöver stå till svars inför frånvarande aliens. Evolutionisterna berättar sedan historien om hur det första implantatet utvecklats genom mutationer. Det har heller inget med vetenskap att göra eftersom det enda man vet är att mutationer förstör genetisk information i enormt mycket högre takt än det åstadkommer något annat. Mutationer dödar förr eller senare allt levande. En så dödlig mekanism vill man tro på som livets källa. Man tror helt enkelt på döden. Hur kan det komma sig att denna myt omfattas av så många? Den är likt röken ur avgrundens brunn som förmörkar solens ljus.

Här är ett citat: ”Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir den en sanning.” Vet ni vem som sagt det? Josef Goebbels, Hitlers propagandaminister. Naturligtvis är det inte sant. En lögn blir aldrig en sanning hur många gånger den än upprepas. Men folk kan börja tro att det är en sanning. Så är det med de nutida myterna som bibelkritiken och evolutionisterna framför. Det framförs om och om igen och folk börjar tro på det. Och det är ett evangelium för vår syndiga natur. Det förvandlar förkunnelsen av Jesu makt och ankomst till en saga. Är Jesu ankomst en myt så behöver man inte stå till svars inför honom för sin tro och sina gärningar. Då är man befriad från Gud. Det är ett evangelium för syndamänniskan att höra att man är fri att göra som man vill. Den enda lag som man behöver hålla är landets lagar, i övrig har man sitt liv i egna händer.

Petrus visste att grunden för all kristen tro är apostlarnas och profeternas undervisning. Det är själva grunden för kyrkan och någon annan finns inte. Rycker man undan den faller hela byggnaden. Därför påminde han församlingarna om vad han som apostel sett och hört. Petrus, Jakob och Johannes var ögonvittnen till Jesu majestät. Mot slutet av sin verksamhet i Galileen tog Jesus dem med upp på ett mycket högt berg. Där fick de se något som ingen annan människa kommer att få se förrän på den yttersta dagen, Guds Sons verkliga härlighet. Han förvandlades inför dem: hans ansikte lyste som solen, och hans kläder blev vita som ljuset. Ett lysande moln sänkte sig över dem. Petrus kallar molnet den ”majestätiska Härligheten”. Ur molnet kom en röst till Jesus som sa: ”Han är min Son, min Älskade. I honom har jag min glädje.” Petrus betygar: Den rösten hörde vi själva från himlen när vi var med honom på det heliga berget.

Den ”majestätiska Härligheten”, eller HERRENS härlighet, har uppenbarat sig i form av en eld, eller en rök, ett starkt ljus, eller ett skinande moln vid viktiga ögonblick i frälsningshistorien. Uppenbarelsen av HERRENS härlighet markerar ett viktigt steg fram emot den utlovade förlossningen. Gud uppenbarade sig för Abraham i en rykande eld, för Mose i den brinnande busken, HERRENS härlighet gick före Israel vid uttåget ur Egypten i en pelare av rök och eld, när templet invigdes i Jerusalem fylldes det av HERRENS härlighets rök, när Jesus var född lyste HERRENS härlighet kring herdarna och Petrus, Jakob och Johannes fick se den majestätiska Härligheten på berget. Genom uppenbarelsen av HERRENS härlighet på förklaringsberget bekräftade Fadern Jesu ord och gärning, så som rösten också sa. Petrus hade själv hört rösten. Till skillnad från mytomanerna var apostlarna ögonvittnen. Det var ingen myt när apostlarna förkunnade Jesu makt och ankomst utan de vittnade om vad de sett och hört.

Att Jesus dolde sin gudomliga härlighet gjorde lärjungarna vacklande i tron ibland. Vi hör i evangelierna att lärjungarna ibland tvivlade på grund av händelser under Jesu förnedring. Efter Jesu död och begravning hör vi lärjungarna som var på väg till Emmaus berätta hur översteprästerna och rådsherrarna utlämnat Jesus till en dödsdom och korsfäst honom. Och så säger de besviket: Men vi hade hoppats att han var den som skulle frälsa Israel. Jesus dolde sin gudomliga härlighet under en tjänares dräkt. Hans framträdande under förnedringstiden, hans födelse i fattigdom, hans framträdande som en ödmjuk tjänare, hans lidande och död, gjorde både vänner och fiender osäkra om hans himmelska ursprung. Vår tro kan också ibland vackla av samma anledning, eftersom vi blir besvikna på hans dolda sätt att komma till oss, i dopet, i nattvarden, i ordet, som kräver tro utan att se. Men för trons öga är hans himmelska ursprung uppenbart. Allt han gjorde och sa var förutsagt i de heliga Skrifterna. De som på Skriftens grund redan trodde på honom kände igen honom, så vi hör om Simon i templet, eller Natanael. Med sitt vittnesmål, ett ögonvittnes berättelse, ville Petrus stärka tron hos de kristna så att de kunde vara säkra på att Jesus var den han sagt sig vara, att han fullbordade vad han sagt han skulle fullborda, att han har makt att ge vad han lovat han ska ge.

Men Petrus hänvisade förvirrade kristna också till en annan tillförlitlig källa, alltså inte bara apostlarnas talade vittnesbörd. Han skriver: Så mycket fastare står nu det profetiska ordet för oss, och ni gör rätt i att hålla er till det som till ett ljus som lyser på en dyster plats tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i era hjärtan. I en tid då många trädde fram och gjorde anspråk på att vara talesmän för Gud, så var det tryggt att veta att det fanns en skriven, orubbligt tillförlitlig källa till kunskap om Gud.

Satan är mörkrets furste. Alla som tjänar honom sprider mörker omkring sig, oavsett om de är medvetna om det eller inte. I detta mörker lever människor stolta över sin godhet, fientliga mot budskapet att vi behöver en Frälsare, belåtna med att själva kunna bestämma vad som är rätt och fel. Andra som lever i mörkret känner ångest och rädsla, de är plågade av ett ont samvete utan att veta att de har en Frälsare. Andra bryr sig inte ett dugg om andliga ting, de är helt likgiltiga och likt djur bryr de sig bara om att tillfredsställa sina begär. Satan använder falska lärare och utstuderade myter för att dra även kristna in någon form av mörker. Paulus skriver i 2:a Kor: Om vårt evangelium är dolt, så är det dolt för dem som går förlorade. Den här världens gud har förblindat de otroendes sinnen så att de inte ser ljuset som strålar från evangeliet om Kristi härlighet, han som är Guds avbild.

Skriften är Guds absolut tillförlitliga ord. Vi kan förlita oss helt och hållet på Skriften. Det bästa sättet för kristna att bli starka i tron är att gå till Skriften. De vedervärdigheter som bolmar upp ur avgrundens brunn förmår ingenting mot Kristi evangelium. Petrus skriver att det är ett ljus om lyser på en dyster plats. Den dystra platsen är vårt sinne och vårt hjärta. Vi gör rätt i att hålla oss till Skriften, för den är ett ljus som driver bort allt mörker, all förvirring som strömmar ur helvetets portar. Allt eftersom Guds ord får rum i våra hjärtan försvinner mörkret och dagen gryr.

Jesus är Skriften kärna och stjärna. Jesus Kristus kallas Morgonstjärnan i Uppenbarelseboken, så också i vår text. När han kom till jorden lyste HERRENS härlighet och signalerade att nu skulle mörkrets makt brytas, nu skulle synden, döden och helvetet besegras. Guds ord reflekterar Kristi härlighets ljus. Och vi längtar efter den dag då vi också med våra ögon ska se det Petrus, Jakob och Johannes fick se – Jesus Kristus i majestätisk härlighet. Det sker vid hans ankomst när han hämtar oss till den himmelska boning han berett åt oss.

Varje människa här på jorden som vill veta något om sin Skapare måste leta efter en källa till information. De falska lärare som smugit in förödande irrläror i församlingarna i mindre Asien utnyttjade folket med hjälp av falska argument. Drivna av girighet, maktbegär, smicker eller vad det kan vara har falska lärare i alla tider försökt ersätta Guds ord med sina egna ord, Guds auktoritet med sin egen. Människobud och utstuderade myter han orsakat enorm skada på människors tro och liv genom tiderna. Människors fantasi är outtömlig när det gäller att hitta på falska argument mot tron. Det är något som falska lärare prackar på omogna och osäkra kristna. Men det finns en absolut tillförlitlig källa till information om vår Skapare och Frälsare. Det vill Petrus att vi framför allt ska veta. Ingen av författarna till Bibelns böcker har själv hittat på materialet. Var fick de då sin information? Ja, ledda av den helige Ande har de talat och skrivit vad de fått från Gud. Petrus skriver: Framför allt ska ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen tolkning . Ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud.

Denna process kallas ”inspirationen”. Det innebär att den tredje gudspersonen, den helige Ande, gett information från Gud till utvalda personer, profeter och apostlar, drivit dem att skriva ner sitt vittnesbörd och övervakat skrivandet så att resultatet till varje prick är Guds eget ord. Ur Skriften talar Gud till oss, ur varje sida i denna bok, i varje mening och varje ord. Vi kan helt förlita oss på Skriften. Och vi ska ägna oss åt den och låta Guds ord få stort rum i våra hjärtan. Den är ett klart ljus som lyser på en dyster plats. Amen.

Låt oss be!
Himmelske Fader, vi tackar dig för att du uppenbarat dig för oss i ditt ord, talat till oss på ett språk vi kan förstå och gett oss sann kunskap om dig och din frälsning. Hjälp oss till en allt starkare tro genom ditt ord. Bevara oss för den förvirring och de falska argument djävulen ständigt producerar och som väller upp ur avgrundens brunn. Upplys våra hjärtan med ditt ord, och gör oss till ljus i en mörk värld. Amen.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.