Predikan i Norrköping – 15:e efter trefaldighet

Predikan av Stefan Hedkvist i Lutherska bekännelsekyrkan i Norrköping / Västerås över Matt 6:24-34 på 15:e söndagen efter trefaldighet.

13:e september 2015


Dagens evangelium lär oss att vi ska tjäna den ende sanne Guden. Han har skapat allting och gett oss livet. Han uppehåller allt levande dag efter dag. Han ger oss allt vi behöver får vårt liv. Honom ska vi frukta och älska, tjäna och lyda. Och från honom ska vi, tillsammans med alla levande varelser, vänta allt vi behöver för vårt liv, så som det står skrivet: Alla vänta de efter dig, att du ska ge dem deras mat i rätt tid.

Han är den ende sanne Guden. Han skapar liv, och uppehåller och mättar det liv han har skapat. Ända till vår dödsdag uppehåller han oss. Den dag vi ska vända tillbaka till jord har han bestämt. Han är Herre över liv och död. Honom ska vi frukta och tjäna.

Men vad innebär det att tjäna honom? Ja, vi lär oss det bäst i katekesen, i förklaringen till budorden. Vi ska frukta och älska Gud över allting och i allt förtrösta på honom. Detta bud kommer först. Det innebär att när vi har honom behöver vi inte frukta människor, fattigdom, sjukdom, svält, krig, eller något annat av allt det som vi inte vill. Vi kan vara säkra på att han som gett oss livet ska uppehålla våra liv alla dagar han bestämt för oss.

Honom ska vi älska. Han har gett oss allt gott. Han har gett oss kropp och själ, ögon, öron och alla lemmar, förnuft och alla sinnen, och han ger oss allt vi behöver för vårt livsuppehälle. Han har också givit sin Son till försoning för våra synder och sänt oss sin Ande att ge oss den frälsande tron och föra oss in i saligheten. För allt detta bör vi älska honom över allting.

Vi kan lita på att han är god och nådig och tar hand om oss och vill hjälpa oss i all nöd och slutligen frälsa oss från döden och ge oss ett evigt liv. Varifrån ska vår hjälp komma? Ja, den kommer från Herren som har skapat himmel och jord. En sådan förtröstan ska vi ha till honom och ta vår tillflykt till honom.

Honom ska vi lyda och tjäna. Det innebär att vi i vårt dagliga liv ska göra hans vilja så som han lär oss i buden. Vi ska gärna höra och läsa Guds ord och be. Föräldrar ska ta hand om sina barn och försörja de sina. Barnen ska lyda sina föräldrar. Vi ska göra gott mot alla människor. Man och hustru ska älska och hedra varandra. Vi ska vara måna om att andra ska få det bättre och inte lura ifrån någon hans pengar och ägodelar. Vi ska tala väl om andra, och vara nöjda med det Gud gett oss. Den som inte vill tjäna HERREN på detta sätt ska Gud straffa. Men han lovar sin nåd och allt gott åt alla som håller hans bud. Därför ska vi älska honom, förtrösta på honom och gärna göra efter hans bud.

Nu lär oss Jesus idag att ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den ene och se ner på den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.

Vem, eller vad, är då mammon? Ja, mammon syftar i första hand på pengar och rikedom som inte används utan ligger på hög, vårdas och bevakas. Sådan rikedom är en gud för varje människa som är hängiven pengarna och litar på att rikedomen ska hjälpa. Pengar och rikedom är i sig ingen gud. Det finns ingen gud utom den ende sanne Guden som skapat himmel och jord. Pengar är ju inte levande och kan inte skapa liv eller uppehålla livet. Pengar kan inte ens bota en enda ynka huvudvärk eller förkylning, än mindre uppehålla livet på en människa. Pengar är något dött som måste bäras omkring och hållas inlåst så att ingen stjäl det. Ändå är pengarna en gud – eller rättare sagt en avgud – för dem som tjänar mammon.

Och vad är det då att tjäna mammon? Ja, vem som helst kan tjäna mammon så Jesu varning riktar sig till alla. Mammon kan tjänas oavsett om man är rik eller fattig. Allt beror på vilken inställning man har till pengarna.

Den tjänst som tillkommer Gud, är tro och förtröstan. Vi ska älska och frukta honom. Vi ska frukta att mista Gud och hans nåd. Vi ska lita på honom och vänta hjälpen från honom. Men de som tjänar mammon har gett mammon den kärlek och tjänst som endast tillhör Gud. På det sättet har de gjort mammon till sin gud. De förtröstar på pengarna och väntar att pengarna ska hjälpa och garantera ett gott liv. Den som har pengar och tjänar mammon fruktar inget så mycket som att förlora sin rikedom. Evangeliet, Guds nåd och livet i himlen tänker han inte på. Men han tänker på hur rikedomen ska bli större och garantera ett gott liv. Den som är rik och tjänar mammon tänker att pengarna ska hjälpa honom ur svårigheter. Den som är fattig och tjänar mammon tänker att om han bara hade pengar skulle han inte behöva vara så hjälplös och bekymrad. Det är att göra pengarna till en avgud.

Vi borde pröva oss själva. Tänker vi på Guds ord och håller det dyrbart eller kan vi vara utan det? Fruktar vi att mista Guds nåd eller grämer vi oss mer om vi går miste om 100 kronor? Tänker vi på pengarna som om de vore garantin för ett gott liv? Är det inte att tjäna mammon? Allt gott vi har är goda gåvor från Gud. Han har gett oss kropp och själ, ögon, öron och alla lemmar, förnuft och alla sinnen. Han uppehåller oss och ger oss allt vi behöver till vårt livsuppehälle. Honom ska vi tjäna och förtrösta på. Vi ska inte vara som onda människor som tar emot alla goda gåvor men använder dem mot Guds vilja, älskar rikedom och litar på att pengarna ska garantera ett gott liv. Det är att tjäna mammon.

Nej, Gud har skapat himmel och jord. Han har gett oss livet. Låt oss då bevisa honom den äran att vi också tror att han kan ge oss vad vi behöver för vårt liv.

Jesus fortsätter och manar oss att inte bekymra oss om hur vi ska få det som vi behöver för vårt livsuppehälle. Gud vet att vi behöver mat och dryck och kläder. Det är också han som ger oss allt detta. Därför behöver vi inte bekymra oss om detta. Vi ska ägna krafterna till annat. Jesus sätter oss i skolbänken med fåglarna som lärare. Se på himlens fåglar. De sår inte, de skördar inte och samlar inte i lador, och ändå föder er himmelske Fader dem. Gud kallas vår himmelske Fader. Han kallas inte småfåglarnas fader i himlen. Jesus säger också att vi är mer värda än de. Slutsatsen vi bör dra är att Gud ska sörja för oss mycket mer än för fåglarna. Vi behöver alltså inte bekymra oss även om ladan inte är full eller plånboken stinn.

Om vi än bekymrar oss aldrig så mycket så kan vi inte med allt bekymmer lägga en enda aln till vår livslängd. Det enda vi åstadkommer med våra bekymmer är rynkor i pannan, gråa hår, magsår och Guds vrede därför att vi inte förtröstar på honom.

Jesus fortsätter med att sätta oss i skola hos blommorna. Och varför gör ni er bekymmer för kläder? Se på ängens liljor, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. 29 Men jag säger er att inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem. 30 Om nu Gud ger sådana kläder åt gräset, som i dag står på ängen och i morgon kastas i ugnen, hur mycket mer skall han då inte klä er? Så lite tro ni har! Här får vi verkligen skämmas. Om vi än kunde bekymra oss till hela Salomos rikedom så skulle vi ändå inte kunna klä oss så vacker som markens blommor, som utan bekymmer och girighet, är klädd av Gud. Om Gud har sådan omsorg om gräset kan vi vara vissa om att han också har omsorg om oss och sörjer för oss. Och det klarar han lika bra utan att vi bekymrar oss.

Men nu kanske någon undrar, ska vi då inte längre arbeta utan bara sitta och vänta på Guds goda gåvor? Nej, det är inte arbete och ett gott förvaltarskap som Jesus varnar för utan bekymmer och otro. Vi ska arbeta så att vi kan försörja oss och våra närmaste och ha något att dela med oss av. Vi ska tänka och planera så att vi på bästa sätt kan tjäna Herren och våra medmänniskor med vår förmåga och våra tillgångar. Men vi ska inte bekymra oss för om vi ska få det vi behöver för vårt uppehälle. Det är inte det vi ska koncentrera oss på. Jesus säger: Gör er därför inte bekymmer och fråga inte: Vad skall vi äta? eller: Vad skall vi dricka? eller: Vad skall vi klä oss med? 32 Efter allt detta söker hedningarna, men er himmelske Fader vet att ni behöver allt detta.

Vi ska inte vara oroliga för om vi ska få allt vi behöver för vårt liv. Gud vet vad vi behöver och han ger det också. Vi ska växla fokus och istället ägna vår tanke och omsorg om det som tillhör Herren, Guds Ord och bönen, och vi ska ha omsorg om varandra. Jesus säger: sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. Gör er alltså inte bekymmer för morgondagen. Den skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.

På ett sätt ska vi likna små barn. När föräldrarna bett aftonbönen och stoppat om barnet ligger det inte och oroar sig för om det ska få frukost nästa dag. De ägnar det inte en tanke. De litar på mamma och pappa. De reflekterar inte ens över att de har en sådan tillit till föräldrarna. Vi ska göra likadant. Vi kan somna lugnt och tryggt utan oro för morgondagen. Vi har ju en Fader i himlen som vet vad vi behöver och ger allt gott åt allt levande. Han ska sörja för oss alla dagar som är bestämda för oss. Sedan ska vi sänkas ned i graven med handen tom, utan att kunna ta något med oss. Men alla som tror på Kristus har en skatt i himlen. Kristus ska uppväcka oss en dag och skapa nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor. Amen.

Låt oss be:
Tack himmelske Fader för allt du ger oss dag efter dag. Befria oss från oro och bekymmer och lär oss lita på dig. Vi vet hur allt ska sluta. Inget skapat ska kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus. Amen.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.