Predikan i Öjebyn (Piteå) på Pingstdagen

Predikan i S:t Jakobs evangelisk-lutherska församling i Piteå av Stefan Hedkvist över Joh 14:15-21 på pingstdagen.

8 juni 2025


Nåd vare med er och frid från Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus! Amen.

15 Om ni älskar mig håller ni fast vid mina bud. 16 Och jag ska be Fadern, och han ska ge er en annan Hjälpare som ska vara hos er för alltid: 17 sanningens Ande. Världen kan inte ta emot honom, för världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, för han förblir hos er och ska vara i er. 18 Jag ska inte lämna er faderlösa, jag ska komma till er. 19 Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre. Men ni ska se mig, för jag lever och ni ska leva.
20 Den dagen ska ni förstå att jag är i min Far, och att ni är i mig och jag i er. 21 Den som har mina bud och håller fast vid dem är den som älskar mig. Den som älskar mig ska bli älskad av min Far, och jag ska älska honom och uppenbara mig för honom.”

Låt oss be!
Herre Jesus, vi hör idag att du ger dina lärjungar och oss stora löften, löftet om den helige Ande, Hjälparen som alltid ska vara hos oss. Hjälp oss låta ditt löfte sjunka in i våra hjärtan så att vi finner tröst och glädje. Amen.

Vi firar pingst därför att det var på den första pingsten efter Jesu himmelsfärd som den helige Ande gav synliga gåvor och förmågor till lärjungarna och hela församlingen av troende. Det innebär inte att Anden började vara verksam först på pingstdagen. Den helige Ande har genom tiderna kallat alla troende genom evangeliet, upplyst dem med sina gåvor, helgat och bevarat dem i tron. För det mesta var Andens verk under GT:s tid, precis som nu, dolt för människors ögon. Elia trodde att han var ensam kvar av Israels folk som inte böjt knä för Baal. Guds sanna kyrka var dold för honom. Många gånger kan vi inte se resultatet av Andens verk. Vi kan inte se hur Anden uppväcker tron i en människas hjärta. Men församlingen av troende är ett synligt bevis på Andens verkan. Han har från tidernas begynnelse samlat en skara troende kring Guds löften om Frälsaren. Ingen kan tro och bekänna Frälsaren annat än i kraft av den helige Ande.

Vad som hände på Pingsten var att de troende nu utrustade dem med synliga gåvor. De troende fick förmågan att tala olika språk för att kunna gå ut med evangeliet om Guds frälsning till alla folk. Anden gav dem också förmågan att bota sjuka och uppväcka döda så att evangeliet blev bekräftat med gudomliga tecken så som Jesus lovat apostlarna.

Men Andens synliga gåvor blev rätt snart ovanliga redan under apostlarnas tid. Då Petrus berättade om sitt besök hos Kornelius i Cesarea för sina kollegor sa han: Och när jag började tala, föll den helige Ande på dem, alldeles som på oss under den första tiden. Det han meddelande var av högsta vikt. Det är en bekräftelse på att den helige Ande samlar ett egendomsfolk åt Gud från alla stammar, folk och språk, och upplyser dem med sina gåvor. Jesus hade sagt att när han blivit upphöjd skulle han dra alla till sig.

Att Anden inte längre faller över det troende med tungor av eld som under den första tiden betyder inte att den helige Ande är overksam. Utifrån vår predikotext ska vi nu lära oss mer om vem Anden är, hans egenskaper och vad han gör för oss.

Dagens evangelietext är hämtad ur Jesu avskedstal till sina lärjungar, den del han höll medan de ännu var kvar i nattvardssalen, innan de gick ut till Getsemane. Han sa:… jag ska be Fadern, och han ska ge er en annan Hjälpare, som alltid ska vara hos er. Medan Jesus vandrade tillsammans med lärjungarna var han deras tröstare, försvarare och hjälpare. Nu lovar han dem att Fadern ska sända en annan hjälpare. Parákletos heter det på grekiska och kyrkofäderna översatte ordet med advocatus. Det är vad ordet betyder, en försvarsadvokat, en som kommer till den skyldiges hjälp, en som talar till förmån för någon, en förebedjare.

Vem är denne Hjälpare? Ja, han är en gudomlig person. Fadern är en, Sonen en annan, den helige Ande en annan som Jesus här säger – tre personer i en gudom,. Anden är en annan person men till sitt väsen ett med Fadern och Sonen, lika i ära, makt och majestät. Vi behöver inte vara rädda för någonting då vi har en sådan mäktig Hjälpare. Jesus tillfogar också löftet: han ska alltid vara hos er. Det ska vi komma ihåg och glädjas över, särskilt då vi är i fara. Jesus har lovat att den allsmäktige Hjälparen alltid ska vara hos oss.

Jesus sa: han är sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och ska vara i er. Med ”världen” avser Jesus alla som är blinda för Guds frälsningsgärningar och saknar tron. Det är människans naturliga tillstånd. Människan kan se vad som finns i omgivningen men är andligt blind och fattar inte det som tillhör Guds Ande. Det bekänner vi också i förklaringen till trosbekännelsens tredje artikel: ”Jag tror att jag inte av mitt eget förnuft eller kraft kan tro på Jesus Kristus”. En konstig trosbekännelse: ”jag tror … att jag inte kan tro”. Jag tror att jag inte kan tro … utan den helige Ande har kallat mig genom evangelium, upplyst mig med sina gåvor, helgat och bevarat mig i den rätta tron. Därför heter han ”sanningens Ande” och hans ämbete är att tända den frälsande tron i våra hjärtan, fortsätta undervisa oss genom sanningens ord och bevara oss i den rätta tron. Men världen känner honom inte. Tvärtom, de som förkastar evangeliet förblir blinda för sanningen.

Men inte nog med att Jesus lovade sända Anden till sina troende. Också Sonen och Fadern skulle komma och ta sin boning i de troende. Jesus sa: Jag ska inte lämna er faderlösa, jag ska komma till er. Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre, men ni ska se mig, ty jag lever, och ni kommer att leva. Den dagen ska ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er.

Snart skulle Jesus inte längre synligt vandra med lärjungarna. Men det skulle inte bli som världen uppfattade det. Jesu fiender lät sig inte övertygas av hans gudomliga gärningar. De ville bli kvitt honom. När han var död och begraven såg de honom inte längre. Men lärjungarna skulle se den Uppståndne. På grund av ögonvittnenas berättelse ser också vi honom som levande – inte med våra ögon- men i tron. Vi hoppas på det osynliga som Bibeln försäkrar oss om. Vi tror att Jesus lever och vi tror att vi ska leva med honom, så som han här säger. Och nu säger Jesus att han som är ett med Fadern ska komma och ta sin boning i de troende och uppenbara sig för dem. Detta är en osynlig men verklig gemenskap vi äger genom tron. Den Treenige Guden, Fadern, Sonen och den helige Ande tar sin boning i oss som tror. Vi är ett Guds tempel som Skriften säger, en helgedom där Gud själv bor. Teologerna kallar det ”unio mystica” en gemenskap som vi inte kan förstå mer än så som Jesus förklarar det.

Till vilka har Jesus gett löftet om Anden? Löftet om en annan Hjälpare, sanningens Ande, gav han sina lärjungar och alla troende. Och att Fadern och Sonen ska komma till oss är något som följer på den frälsande tron. Två gånger i vår predikotext understryker Jesu att dessa löften endast gäller de troende. Vad har de för slags tro?

Tron är inte bara en kunskap om Jesus och bibelns innehåll, som också kan finnas hos någon som trotsar Guds bud. Nej, där tron är sann bevisar den sig i kärlekens gärningar, alltså det som buden befaller: kärlek till Gud enligt första tavlans bud och vår nästa enligt andra tavlans bud, som Jesus förklarat i bergspredikan. Jesus sa: Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. …Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig” Därför skriver Johannes i sitt 1:a brev: Vi vet att vi har lärt känna honom, när vi håller fast vid hans bud. Den som säger: ”Jag känner honom” och inte håller fast vid hans bud, han är en lögnare och sanningen finns inte i honom. Därför är det omöjligt att den som med vett och vilja bryter mot Guds bud samtidigt kan vara ett Guds tempel och äga Anden. Visst syndar också vi men synden är ingen kompis vi vill behålla. Varje dag bekänner vi ”förlåt oss våra synder” och litar på att Gud förlåter oss – för han förlåter alla som bekänner sina synder: om vi bekänner våra synder är Guds trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.

Gud är nådig mot oss före det vi gjort varken gott eller ont, och hans nåd har inte sin grund i något hos oss eller i våra gärningar, vare sig de görs före eller efter tron. Nej, Gud är oss nådig och älskar oss bara för Jesu Kristi skull. Han har sonat våra synder, och inte bara våra utan hela världens. Men på en sådan tro följer kärlekens gärningar av tacksamhet till Gud. Vi älskar därför att han först älskat oss. Amen.

Låt oss be!
Vi tackar dig Herre Jesus Kristus, för löftet om den Helige Ande. Kom, helige Ande, och lär oss sanningens ord och helga oss så att vi lyder Guds bud. Bevara oss i tron och försvara oss mot det onda. Vi tackar dig, helige Ande, för att du alltid är hos oss med din gudomliga hjälp. Amen.