Kommentera

🙏 RĂ€dda oss Gud! Och lĂ„t din goda vilja ske!

Vi vet att allt samverkar till det bÀsta för dem som Àlskar Gud, som Àr kallade efter hans beslut. Rom 8:28

Vad ber du om nu för tiden? Att Gud ska bevara dig och alla dina nĂ€ra & kĂ€ra frĂ„n att bli smittade av coronaviruset? Att Gud ska förinta viruset sĂ„ att mĂ€nniskor slutar insjukna eller dö frĂ„n det? Och att mĂ€nniskor ska sluta riskera arbetslöshet och fattigdom?

SĂ„dana böner Ă€r passande eftersom Gud vill att vi ska be till Honom, som vi lĂ€ser i Psaltaren: â€œRopa till mig pĂ„ nödens dag. Jag ska rĂ€dda dig” (Ps 50:15).

Men Gud har lĂ€rt oss Ă€nnu mer om bönen. Jesus lĂ€rde oss i Herrens bön att vi ska be: â€œLĂ„t din vilja ske” (Matt 6:10). Varför skulle vi be â€œske din vilja” i dessa dagar dĂ„ vi Ă€r Ă€ngsliga över vĂ„r egen och andras framtid? Eftersom Gud har lovat att lidandet ska bli till det bĂ€sta för oss. Aposteln Paulus pĂ„minner oss om detta i dagens vers dĂ„ han sĂ€ger: â€œVi vet att allt samverkar till det bĂ€sta för dem som Ă€lskar Gud, som Ă€r kallade efter hans beslut” (Rom 8:28).

Vilka goda saker skulle Gud kunna skapa ut ur detta virus som lett till sĂ„ mycket osĂ€kerhet och bekymmer? Det skulle kunna vara att Gud pĂ„minner dig om att du behöver Honom, sĂ„ att du förtröstar mer pĂ„ Gud och mindre pĂ„ dig sjĂ€lv eller jordiska saker. Det skulle vara till det bĂ€sta. Gud skulle kunna visa dig att saker som du tar för givet – din hĂ€lsa, ditt jobb, din inkomst, din livsstil – kan försvinna som en blixt, sĂ„ att du inte bygger ditt liv pĂ„ sĂ„dana opĂ„litliga saker, utan istĂ€llet pĂ„ Honom. Det skulle ocksĂ„ vara till det bĂ€sta. Gud skulle Ă€ven kunna hjĂ€lpa dig att omvĂ€rdera dina prioriteringar, sĂ„ att du Ă€gnar dig mer Ă„t sĂ„dant som verkligen betyder nĂ„got: Ditt förhĂ„llande med Gud, att vara tillsammans med dina nĂ€ra & kĂ€ra, att hjĂ€lpa de som Ă€r i nöd och fara. Det skulle ocksĂ„ vara till det bĂ€sta.

LĂ„t oss be till Gud att Han mĂ„ öppna vĂ„ra ögon för allt det goda som vĂ„r himmelske Fader kan verka genom denna svĂ„ra coronatid och dess lidanden. För det Ă€r nĂ€mligen hans specialitet. Genom det vĂ€rsta tĂ€nkbara lidandet – sin egen Sons lidande pĂ„ korset för dina och mina synder – uppnĂ„dde Han det allra bĂ€sta, nĂ€mligen din och min eviga frĂ€lsning. LĂ„t oss dĂ€rför fortsĂ€tta att be â€œske din vilja” och förtrösta pĂ„ att Han ska fortsĂ€tta Ă„stadkomma det bĂ€sta för dig och mig i dessa svĂ„ra tider.

🙏 KĂ€re himmelske Fader, jag vill be Dig om Ditt beskydd för mig och för alla mina nĂ€ra & kĂ€ra genom denna svĂ„ra tid, men ocksĂ„ om att lĂ„ta Din goda vilja ske. HjĂ€lp mig att lita pĂ„ att Din vilja alltid Ă€r det bĂ€sta för mig. Amen.


Vill du ha sÄdana betraktelser skickade till din inkorg varje vecka? Prenumerera pÄ BekÀnnelsebrevet.

Betraktelsen Àr översatt och publicerad med vÀlsignelse frÄn WELS. Du kan Àven lÀsa dagliga betraktelser pÄ WELS.net pÄ engelska.

Skriv en kommentar

Denna webbplats anvÀnder Akismet för att minska skrÀppost. LÀr dig hur din kommentardata bearbetas.