Predikan i Norrköping – Tacksägelsedagen

Predikan av Stefan Hedkvist i Lutherska Bekännelsekyrkan i Norrköping / Västerås över Upp 4:8-11 på tacksägelsedagen.

9:e oktober 2016


Nåd vare med er och frid från Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus. Amen.

Upp 4:8-11
8 Var och en av de fyra varelserna hade sex vingar och fullt med ögon runt om och på insidan. Dag och natt säger de utan uppehåll:

”Helig, helig, helig
 är Herren Gud Allsmäktig,
 han som var och som är
 och som kommer.”

9 Och när varelserna prisar och ärar och tackar honom som sitter på tronen och som lever i evigheters evighet, 10 då faller de tjugofyra äldste ner inför honom som sitter på tronen och tillber honom som lever i evigheters evighet. De lägger ner sina kronor inför tronen och säger:

11 ”Värdig är du,
 vår Herre och Gud,
 att ta emot lov och ära och makt,
 för du har skapat allt.
 Genom din vilja kom det till
 och blev skapat.”


Herre, hjälp oss ta till oss ditt ord och bevara det i våra hjärtan. Amen.

Denna söndag heter tacksägelsedagen och texterna påminner oss om hur underbart Gud har skapat allt och att han uppehåller allt liv med goda gåvor. Gud är värd tacksägelse och lovsång för att han skapat allt med sin makt och vishet. Vi ska idag närmare studera episteltexten ur Uppenbarelseboken som lär oss just detta: att Gud är värd tacksägelse och lovsång därför att han skapat allt. Och texten konstaterar: att allt har blivit till genom Guds vilja.

De flesta människor har missat dessa två sanningar:

– att Gud skapat allt genom sin vilja
– och att han är värd vårt tack och lov därför att han skapat allt.

Ändå borde dessa sanningar vara uppenbara för alla även utan att de läst det i Bibeln. Det finns olika slags predikanter och olika sätt att predika. En variant ser ni framför er, en pastor som talar. Men en mycket mäktigare predikant ser ni om ni tittar ut genom fönstret. Det är själva skapelsen, universum, himlarna och jorden, som ger oss kunskap om Gud. Den förkunnelsen sker utan ord. David beskriver det så här i den 19:e psalmen:
2 Himlarna vittnar 
 om Guds härlighet,
 himlavalvet förkunnar
 hans händers verk.
 3 Dag berättar för dag,
 natt ger kunskap till natt,
 4 utan tal och utan ord,
 utan att man hör deras röst.
 5 Deras röst når ut över hela jorden,
 deras ord till världens ände.
 Det vittnesbörd om Guds härlighet som himlarna, ja, allt skapat, ger når verkligen ut. Vittnesbördet når ut över hela jorden. Därför är det underligt att så många missar budskapet. Genom att iaktta allt skapat borde människor förstå att Skaparen är gudomlig, mäktig, vis och god. Alla borde dra den slutsatsen av det vi ser runt omkring oss. Men vetenskapsmän drar andra slutsatser:

– att allt har kommit till av sig självt,
– att ingenting tyder på att det finns vishet bakom tillkomsten av mänskligt liv eller ekologiska system.

Bibeln kallar det att dra slutsatser mot bättre vetande – dårskap helt enkelt. För den som inte undertrycker sanningen så ger skapelsen en viss kunskap om Gud men den ger inte kunskap om evangelium. Det är en uppgift för mycket enklare predikanter vars förkunnelse sker med ord – det är en uppgift för alla kristna.

Den andra sanningen är kanske ännu känsligare: att Gud är värd lov och ära därför att han skapat allt. Kritik mot Gud ligger närmare till hands för många människor. Jag har hört ateister säga att de inte kan tro på en Gud som tillåter så många oskyldiga människor lida i världen. De lastar Gud för saker som egentligen bara bevisar Bibelns lära om människans syndfullhet. Bibelns första kapitel vittnar om att jorden fylldes med våld efter syndafallet till den grad att Gud ångrade att han gjort människor. Den stora floden dränkte den dåvarande världen. Bara en familj blev räddad på grund av Guds löfte att sända en Frälsare. Sedan visar Bibeln att så länge det finns människor kvar på jorden så kommer det också att finnas synd och olydnad, våld och övergrepp. Men Gud har lovat att inte lösa problemet genom att sända någon mer flod för att utrota syndare. Det är först på den yttersta dagen Gud ska göra slut på all synd här i världen. Men ateisterna glömmer att synden sitter i människans hjärta och därför drömmer de om att leka gud och ställa allt tillrätta så att människor kan leva lyckliga i fred och ro med varandra. Det är helt orealistiska drömmar för ont begär, olydnad, mord, äktenskapsbrott och stöld går ut ur människans hjärta och kommer att visa sig handling överallt där människor finns, så länge de lever.

Men det finns annat lidande som inte orsakas av människor som gör det svårt att tacka Gud: jordbävningar, översvämmningar, hungersnöd och annat som Jesus förutsagt ska komma före den yttersta dagen. Istället för att kritisera Gud för hur han styr och uppehåller världen ska vi ta dessa tecken för vad de är. Jesus har sagt att det måste ske innan hans stora dag. Dessa händelser borde rikta våra blickar fram mot den dag då han ska uppfylla alla sina löften och ge oss en härlighet som är långt större än lidandet.

Idag på Tacksägelsedagen ska vi påminna oss om att Gud är värdig att ta emot lov och tacksägelse därför att han skapat allt så underbart och uppehåller oss med goda gåvor varje dag. Han har gett oss själva livet, våra kroppar och sinnen och han uppehåller oss varje dag med allt vi behöver och mer därtill. Det är inget som vi förtjänat på något sätt utan han ger oss allt av sin godhet, kärlek och vishet. Därför ska vi tacka honom.

Nu ska vi med Johannes ögon se in i den himmelska världen och se vad representanterna för allt skapat och kyrkan gör. Brister det i tacksägelse bland oss så gör det inte det i himlen inför Guds tro. Vi hör de fyra varelserna och de tjugofyra äldste översätta himlarns ordlösa förkunnelse i en tacksägelse med ord.

Aposteln Johannes var landsförvisad till ön Patmos för sin bekännelses skull. Där uppenbarade Jesus för honom vad som måste ske i tiden fram till den yttersta dagen. Han fick se det i bilder som visade sig i skyn ovanför Patmos. I den första synen uppenbarade sig den uppstånde och förhärligade Jesus för honom och dikterade brev som han skulle sända till församlingarna i mindre Asien. Vår epistel beskriver en episod i den andra synen. Samma röst som han hört i den första synen talade nu igen till honom. Och vi förstår att det är Jesu röst. I synen blev Johannes i anden förflyttad till himlen och fick se Guds härlighet och vad som hände närmast Guds tron.

När Guds härlighet uppenbarade sig på Sinai berg så var skenet så starkt att det lyste upp bergen runt omkring. I denna syn fick Johannes se Guds härlighet som ett gnistrande sken av ädelstenar och en regnbåge som liknade smaragd. Runt Guds tron stod tjugofyra troner och på tronerna satt tjugofyra äldste med kronor av guld på huvudet. Eftersom Jesus sagt om apostlarna att de skulle få sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar så tror vi att tolv av de äldste är apostlarna. Liksom man kan se sig själv i en dröm fick Johannes se sig själv sittande på en tron med en krona av guld på sitt huvud som en av de tjugofyra äldste. Synerna innehåller en mängd symboler och frågan är vad de tjugofyra äldste i denna syn symboliserar. Om tolv av de äldste är apostlarna så borde de andra tolv vara stamfäderna för Israels tolv stammar. Vi kan betrakta dem som representanter för hela kyrkan i gamla och nya testamentets tid.

En intressant detalj är att Johannes fick se dem lägga ner sina kronor av guld inför tronen. Vi ska tänka på det när vi i evangelierna hör lärjungarna i sin svaghet tvista om vem av dem som var störst eller skulle få den främsta platsen, eller fråga vad de skulle få för att de lämnat allt och följt honom. När de väl satt där på tronen med guldkronan då la de ner den inför Guds tron. Jag har hört människor reagera negativt när de hört att det yttersta syftet med allt är att Gud ska bli ärad och prisad för sin stora nåd, så som det står i Efesierbrevets första kapitel. Ja, det är sant att Gud frälst oss för att hans nåd ska bli prisad. Det är också sant som det står i Ordspråksboken: att söka sin egen ära är inte ärofullt. Men det gäller oss. Det är vi som står under Guds lag. Men lägg märke till hur Gud upphöjer svaga syndare, sätter dem på troner och sätter guldkronan på deras huvuden. Det något han också har lovat alla kristna. På flera ställen i breven till de sju församlingarna lovar Kristus att de som förblir trogna ska få livets krona och sitta med honom på den himmelska tronen och regera med honom. Utan att vi förtjänat det upphöjer han oss till obegriplig ära. Men det verkar som om det är först när vi är där som vi slutar söka vårt eget. Johannes fick i sin syn se sig själv lägga ner sin krona av guld inför tronen. Nu kämpade han inte längre om den främsta platsen eller försökte få något. Det är en sak vi också ska lära oss, att inte söka vårt eget utan det som ger äran åt Gud.

De fyra levande varelserna inför tronen som Johannes såg i denna syn är också intressanta. Vi hör ju dem i vår text sjunga första versen på en psalm till Guds ära: ”Helig, helig, helig
 är Herren Gud Allsmäktig,
 han som var och som är
 och som kommer.”
 Vi känner igen varelserna från en syn som Hesekiel fick mer än sexhundra år tidigare. Hesekiel fick se dem på lite annorlunda sätt men det är syner och symboler det handlar om så det viktiga är att förstå vad de symboliserar. Vi känner igen ansiktena som liknar ett lejon, en tjur, en människa och en örn. Liksom tolv av de äldste representerar den gammaltestamentliga kyrkan och tolv representerar den nytestamentliga kyrkan, så representerar de fyra varelserna allt levande på jorden. Lejonansiktet representerar alla vilda djur, tjuren alla tama djur, och örnen alla fåglar. Människan representerar människan. Så är det överallt i Bibeln. Människan är alltid en klass för sig, skild från djuren, skapad till Guds avbild och dyrt återlöst med Guds Sons blod. Så ser inte dagens vetenskap på det utan inordnar människan bland djuren, bara lite mer utvecklad.

Varelserna som representerar allt levande ger ständigt dag och natt all ära åt Gud och säger: ”Helig, helig, helig
 är Herren Gud Allsmäktig,
 han som var och som är
 och som kommer.”
 Och vi förstår att det bara är första versen. För det finns ingen tacksägelse i denna vers men Johannes beskriver vad han såg och hörde så här: varelserna prisar och ärar och tackar honom som sitter på tronen. Det som sker i himlen borde ske på jorden. Störst brist är det bland människor som Gud skapat. Vi borde också ha förstånd att prisa, ära och tacka honom som sitter på tronen.

I synen fick Johannes se de tjugofyra äldste lägga ner sina kronor inför tronen och stämma in i tacksägelsen. Det är representanterna för kyrkan som i himlen säger varför Gud är värd lovsång och tacksägelse. Det är vår uppgift att här på jorden ge samma budskap och samma skäl till tacksägelsen: ”Värdig är du,
 vår Herre och Gud,
 att ta emot lov och ära och makt,
 för du har skapat allt.
 Genom din vilja kom det till
 och blev skapat.”


Vår huvuduppgift är att vittna om vad Jesus gjort för vår frälsning. Men evangeliet är obegripligt för människor så länge de tror att allt kommit till av sig självt utan någon Skapare. Om de tror att allt vi gör bara är att följa naturliga böjelser så inser de inte vad synd är. Om de tror att ingen kommer att ställa oss till svars för vad vi gjort i livet, vad ska de då med Guds förlåtelse till? Om de lyckas skapa sig ett bra liv tackar de bara sig själva och de som hjälpt dem, aldrig Gud. Andligt sett är deras hjärtan en ödemark där det varken finns någon medvetenhet om synd, eller glädje över Guds frälsning, eller tacksamhet för Guds goda gåvor till kropp och själ. Nyckeln till att förstå evangeliet finns i Bibelns första kapitel som undervisar oss om att Gud skapat allt genom sitt ord. Allt skapat, himlarna och jorden och allt levande, har kommit till genom Guds vilja. Därför att han skapat allt är han värdig att ta emot lov, ära och makt. Liksom våra representanter i himlen bär fram lovsång och tacksägelse inför Guds tron så ska vi göra samma sak här på jorden och vittna om att Gud skapat allt genom sin vilja. Därför är han värd att ta emot tacksägelse av alla.

Det finns en del samfund som säger att Bibeln inte är någon lärobok i naturkunskap. Det är helt riktigt. Bibelns huvudsakliga syfte är att lära oss om vår Frälsare Jesus Kristus och vad han gjort för oss. Men de säger så för att lämna öppet för evolutionsläran. Men då säger vi STOPP. Bibeln lär oss att Gud skapat allt genom sin vilja. Genom tron förstår vi att hela skapelsen kommit till genom ett ord från Herren och att det vi nu kan se har inte utvecklats av något annat synligt som fanns tidigare. Vi och alla varelser är skapade av Gud. Vi står förundrade inför hans skapelse och den vishet, makt och godhet med vilken han skapat och uppehåller allt. Vi står förundrade inför livet och säger med de tjugofyra äldste att Gud är värdig att ta emot lov, ära och makt därför att han har skapat allt. Och det är en viktig del i kyrkans arbete att vittna om att Gud skapat allt genom sin vilja. Och vi ska bemöta värdelösa argument som vänds mot den tron, exempelvis att det är vetenskapligt att hävda liv uppkommer spontant. Det finns inget vetenskapligt i en sådan tro. Det är en vantro som berövar Gud den lovsång och tacksägelse han är värd. Men i våra egna liv och i våra församlingar ska vi lova och prisa vår Skapare som är så god. Amen.

Låt oss be!
Vi tackar dig Herre för livet som du gett oss och allt underbart i skapelsen som du omger oss med. Vi tackar dig för tryggheten att veta att vårt liv står i dina händer. Hjälp oss att tacka för din godhet varje dag, och låt oss en dag få tacka dig inför din eviga tron. Amen.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.