Predikan i Norrköping – 1:a advent

Predikan av Stefan Hedkvist i Lutherska Bekännelsekyrkan i Norrköping / Västerås över Sak 9:9-10 på första söndagen i advent.

3:e december 2017


Nåd vare med er och frid från Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus. Amen.

9 Fröjda dig stort, dotter Sion!
Jubla, dotter Jerusalem!
Se, din kung kommer till dig,
rättfärdig och segerrik är han.
Han kommer ödmjuk,
ridande på en åsna,
på en åsninnas föl.
10 Jag ska ta bort vagnar ur Efraim
och hästar ur Jerusalem.
Stridens bågar ska bort,
och han ska tala frid
till hednafolken.
Hans välde ska nå från hav till hav,
och från floden till jordens ändar.

Herre, skriv dessa ord i våra hjärtan. Amen.

Profeten Sakarja började sin verksamhet år 520 f Kr i Jerusalem. Det innebär att vi idag ska tala om en profetia som är ca 2500 år gammal.

Sakarja verkade bland de judar som hade fått återvända från den babyloniska fångenskapen. Guds folk hade bott som fångar i Babylonien i över sjuttio år. Under denna tid låg Jerusalem och templet i ruiner. Men den persiske kungen Kores gav befallning att fångarna skulle återvända för att bygga upp templet igen. De som återvände från fångenskapen mötte motstånd från folk som bodde i landet. Samarierna försökte hindra att templet och stadens murar blev återuppbyggda. Men det var inte bara yttre motstånd som gjorde att återuppbyggnaden avstannat. Egoism gjorde också att man tappat motivation att göra Guds vilja.

Sakarjas uppgift var att motivera de som återvänt att fortsätta bygga templet och staden trots motstånd. Men hans huvuduppgift var att ge folket andlig uppbyggelse och den motivation som kommer av evangeliet. Uppbyggelse till själ och hjärta får vi bara genom evangeliet om Guds oförtjänta kärlek till oss. Det ger oss nya krafter och motivation att göra Guds vilja. Sakarja var en skriftprofet och Gud har bevarat hans skrift till oss för att ge oss samma andliga uppbyggelse och motivation.

Profetboken börjar med att Sakarja skildrar 8 nattliga synder som visar hur Gud alltid har full kontroll över sina fiender och total kärlek till dem som satt sitt hopp till honom. Dessa syner utgör första halvan av boken. Men denna totala kontroll över fienderna och denna totala kärlek till sina barn blir mest uppenbar i förutsägelserna om Messias som utgör andra halvan av boken. Vår text för idag förutsäger att Messias ska komma ödmjuk och tala frid till alla folk.

I vår text hör vi hur Gud genom sin profet förutsäger, mer än 500 år i förväg, hur Messias ska komma till Jerusalem. Profetian gick i uppfyllelse när Jesus red in i Jerusalem några dagar före sitt stora lidande, och död. Hans stora lidande och död hör också till de händelser som i detalj var förutsagt i profetböckerna långt i förväg. I den här profetien ligger Jesu seger över djävulen, döden och helvetet lite mer dolt. I den 11:e versen nämns att Gud ska befria sitt folk på grund av Jesu blod som kallas förbundets blod. Det sägs också att han ska tala fridens ord till hednafolken. Andlig frid förutsätter att synden är sonad. Och att sona all världens synd var något som Jesus fullbordade på korset. Då blev hela världens synd straffad i honom för att vi, försonade med Gud, skulle få frid med Gud genom tron.

Att Messias kommer med en andlig frid till alla folk, inte en yttre politisk fred, det förstår vi på det sätt som han kommer: ödmjuk, ridande på en åsna, på en åsninnas föl. Och i evangelierna får vi dessutom veta att åsnan inte ens var hans egen utan bara lånad. Så kommer inte en krigarkung som vill skapa fred genom att besegra occupationsmakten och tvinga alla motståndare att kapitulera. Även om yttre ordning och trygghet kan upprättas i samhället med maktmedel så kan det inte ge vad varje människa behöver mest; nämligen försäkran om Guds förlåtelse och frid med Gud.

Början av profetian syftar också på den fullkomliga uppfyllelsen när Herren ska komma tillbaka på himlens moln med sin makts änglar. Då ska Guds folk verkligen fröjda sig och höja jubelrop som det heter: Fröjda dig storligen, du Sions dotter! Höj jubelrop, du Jerusalems dotter! Se, din konung kommer till dig,.. När Messias konungen kommer för andra gången ska det det himmelska Jerusalem att fyllas med jubelrop. Då ska Guds folk fröjda sig. En dag ska profetian gå i uppfyllelse också på oss så att vi med våra ögon ska se Konungen. Se, din konung kommer till dig … heter det i texten. Vi kommer en dag att se honom. Även de som nu ligger i sina gravar ska se honom. Precis som Job säger ska vi en dag se honom med våra ögon: jag vet
att min återlösare lever, och som den siste skall han träda fram över stoftet. 26
När sedan denna min sargade hud är borta, skall jag i mitt kött skåda Gud. 27 Jag själv skall få skåda honom, med egna ögon skall jag se honom, inte med någon annans. Därefter trånar jag i mitt innersta. Vi längtar och väntar på den dagen. Men så länge Gud ger oss tid att leva ska vi lita på det budskap han gett oss genom profeten, att han har full kontroll över alla sina fiender och total kärlek till sina barn. Det ger oss trygghet och frid i våra hjärtan.

När vi i evangelierna betraktar hur Jesus rider in i Jerusalem precis som profetian förutsagt, under jubelrop och lovsång, så leder det våra tankar till den dag då han ska komma en andra gång och alla ska se honom med sina ögon, ja, också de som stungit honom ska se upp till honom. Profetian manar oss se honom: Se din konung kommer till dig… Att profetian syftar ännu längre än till Guds Sons första ankomst förstärks bara när vi sedan läser beskrivningen av den frid (eller fred) som ska följa. Den kommer att omfatta allt och alla. Den kommer att vara universell och fullständig. Det kommer inte längre att finnas några stridsvagnar eller vapen. Slutlig frid och trygghet kommer då vi en dag får stå vid Segerkonungens sida och veta att alla fiender är fullständigt besegrade och att de aldrig i evighet kan utgöra minsta hot. I Uppenbarelseboken skildras det himmelska Jerusalem där Guds folk ska bo så; att stadportarna alltid står öppna, både dag och natt. Det finns ingen anledning till att de någonsin ska stängas för det finns inga fiender mer och inget som kan hota Guds folks trygghet, frid och glädje. Fullkomlig frid ska bli vår den dag vi med våra ögon får se vår Konung komma till oss. Men då ska han inte komma i ödmjukhet som första gången, utan i makt och härlighet.

När Jesus kom för att uppfylla allt som i Skrifterna var förutsagt om honom såg det inte ut som om han skulle kunna vara segerrik, så som det sägs i profetian. Hur kan en ödmjuk kung vara segerrik egentligen? Den som är ödmjuk löper ju istället en överhängande risk att bli misshandlad och till och med dödad i denna mörka värld – och så gick det ju också några dagar senare. När Jesus red in i Jerusalem kom han ödmjuk, ridande på ett åsneföl precis som Sakarja förutsagt om Messias, Konungen. Att en ödmjuk kung skulle kunna beröva en sådan fiende som djävulen all hans makt, besegra sådan mäktiga storheter som döden och helvetet, kräver tro. Det krävs tro för att ta emot honom som vår kung och Frälsare. Långt ifrån alla tror fast trovärdiga ögonvittnen berättat om hans uppståndelse som är ett kraftigt bevis på att han är Guds Son som besegrat döden. Gud har själv gett honom sitt vittnesbörd genom att först förutsäga i detalj vilka gudomliga gärningar han ska göra och sedan ge åt Jesus just dessa gärningar som bevisar att han är den utlovade Konungen – även om det är så krävs det tro för att acceptera honom. Även om vi i evangelierna har berättelserna från ögonvittnen som säger att han utförde gudomliga gärningar, så krävs det tro för att ta emot honom som vår gudomlige kung. Men en dag kommer tron inte att behövas. Det kommer inte att behövas tro för att erkänna att han är den gudomlige Konungen när han en dag kommer tillbaka på himmelens moln tillsammans med sin makts änglar. En dag kommer alla knän att böjas,
i himlen och på jorden
 och under jorden,
11 och alla tungor bekänna 
att Jesus Kristus är Herren,
Gud Fadern till ära. Då tvingas de se det de inte ville se, acceptera det de inte ville acceptera och bekänna det de inte ville bekänna. Men för alla som väntar till den dagen med att bekänna honom som Kung kommer det att vara försent att ta emot den frid han ger. Det kommer att vara försent för evigt. Därför säger Skriften: idag om ni får höra hans röst, förhärda inte era hjärtan. Saliga är alla som hör och tror när han som en ödmjuk kung talar frid till folken.

Precis som det sägs i profetian så kom Jesus för att upprätta en universell frid. Profetian talar om en frid som ska omfatta alla folk, från norr till söder, öster till väster. Messias skall tala frid till hednafolken. Hans herravälde skall nå från hav till hav, och från floden intill jordens yttersta gränser. Hans budskap är till för alla eftersom alla är inkluderade i det förbund som Gud upprättat genom hans blod. Messias förbundsblod nämns i nästa vers, den som kommer direkt efter vår text. Där talar profeten om att Gud ska befria alla som Jesus vunnit med sitt blod från fångenskap under synd och död. Gud ska ge dem dubbelt upp för deras synder. Det innebär att han ska ge dem glädje istället för sorg, hopp istället för hopplöshet, förlåtelse och frid istället för syndens straff. Gud har själv tagit initiativ till att upprätta detta fridsförbund genom Jesu blod, så som det heter i Skriften: Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, (Joh 3:16a) Gud beslöt att låta hela fullheten bo i honom och genom honom försona allt med sig själv, sedan han skapat frid i kraft av blodet på hans kors – frid genom honom både på jorden och i himlen (Kol 1:19-20). Nu som då, är den enda orsaken till att vi har frid med Gud att Jesus har upprättat ett sådant förbund genom sitt blod. Förbundets innehåll är att vi genom Jesus är försonade med Gud . Med denna försäkran kan vi ha frid i våra hjärtan även om det stormar runt omkring oss. Amen.

Låt oss be!
Käre Herre Jesus, du är den som segrat över döden och lever för evigt. Vi ber att du fyller våra hjärtan med din frid. Vi tackar dig för friden i ditt rike som aldrig ska ta slut men bli ostörd i våra hjärtan den dag du kommer tillbaka och vi får se dig med våra ögon. Fyll oss med glädje över din seger och ge oss kraft att tjäna dig. Amen.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.