Dop i Stockholm

Doptal av Stefan Hedkvist i Lutherska bekännelsekyrkan i Stockholm på Billie-Lo Rådelius dop.

8:e november 2015


Låt oss be!
Herre, lär oss uppskatta vårt dop, som du gett oss för att frälsa oss. Amen

En del saker som Gud gör är uppenbara och synliga för våra ögon. Hela skapelsen är ett synligt bevis på Guds härlighet. David skriver i en av sina psalmer: Himlarna vittnar om Guds härlighet, himlavalvet förkunnar hans händers verk. Här framställs det stora universum som en predikant som förkunnar Guds makt och härlighet. Alla kan lära sig rätt mycket om Gud och Guds egenskaper av att studera skapelsen. Paulus skriver: Det man kan veta om Gud är uppenbart… Gud har ju uppenbarat det… Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. (Rom 1:19-20) Våra kroppar och våra sinnen gör oss förundrade över Guds storhet. David utbrister: du sammanvävde mig i moderlivet. Jag tackar dig för att jag är så underbart skapad. Ja, underbara är dina verk, min själ vet det så väl. (Ps 139:13-14) Detta har nog också många föräldrar tänkt när de sett på sitt vackra lilla barn som för mindre än ett år sedan inte ens existerade. Hur kan vanliga grundämnen vävas samman till en levande varelse? Det är ett underbart verk av Gud. Det är lika förunderligt som då Gud formade Adam, den första människan, av stoft från jorden och blåste in livsande i hans näsa så att han blev en levande själ.

Andra verk som Gud utför är inte lika uppenbara utan kräver mer tro. Gud utför under som är lika stora och härliga som skapelsen men som inte lämnar samma synliga och storslagna vittnesbörd. I NT jämförs Guds gärning då han för oss till frälsande tro på Kristus med skapelsen av ljuset. Paulus skriver: Ty Gud som sade: ”Ljus skall lysa fram ur mörkret”, han har låtit ljus lysa upp våra hjärtan, för att kunskapen om Guds härlighet, som strålar fram i Kristi ansikte, skall sprida sitt sken. (2 Kor 4:6) Vi tror att Gud också utför dessa underbara verk som inte kan ses med ögonen därför att han säger så i sitt ord.

I dopet sker ett sådant andligt under som vi inte kan se med ögonen. Undret beskrivs så här i Bibeln: när Guds, vår Frälsares, godhet och kärlek till människorna uppenbarades, frälste han oss, inte för rättfärdiga gärningar som vi hade gjort, utan på grund av sin barmhärtighet, genom ett bad till ny födelse och förnyelse i den helige Ande, som han rikligt utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår Frälsare. Gud frälser oss och föder oss på nytt till andligt och evigt liv genom dopet. Men vi ser det inte med ögonen. Vi ser bara vattnet och hör instiftelseorden. Undret i sig kan vi inte se och det lämnar inga uppenbara spår efter sig. Ändå tror vi att det sker därför att Gud säger så.

Dopet är till för alla, barn som vuxna. Men för vuxna kommer undervisning i Guds ord först så att de vet vilken tro de döps till. Man kan säga att dopet är ett speciellt nådemedel för att föra barn till tro. Är det verkligen nödvändigt att barnen blir döpta? Ja, Jesus ger oss ett enkelt svar: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike.

Vi kan också ge ett svar ur en annan synvinkel – från de synliga vittnesbörden om mänsklighetens oförmåga att treva sig fram till ett rätt förhållande med Gud. Filosofer har i alla tider brytt sina huvuden med ett uppenbart problem. Varför fungerar allt inom naturens område så väl men inte det som hör till mänsklighetens område? Visst finns det undantag. Visst inträffar stora och fruktansvärda naturkatastrofer och visst finns det mänskliga grupper som till synes fungerar i harmoni till en tid. Men över lång tid kan man göra denna allmänna iakttagelse: både små och stora ekosystem i naturen fungerar i en ofattbar balans så länge de är orörda, men människan förmår inte fungera i harmoni med naturen eller med varandra. Ett korallrev, eller en regnskog, fungerar med ofattbar precision mellan alla ingående organismer. Men mänskliga ”ekosystem”, både små och stora, familjer, samhällen eller nationer lider svårt under konflikter, motsättningar, kränkningar, hämnd osv. Förr eller senare blir det krig. Varför vittnar naturen inom sin sfär om ordning, harmoni och balans medan människan inom sin sfär åstadkommer så mycket oordning, förstörelse, plåga och lidande?

Ja, Bibeln lär oss att alla delar av skapelsen följer de ordningar Gud gett dem. Men människan följer inte de befallningar som Gud gett till oss. Gud har inrättat ordningar för varje enskild del i skapelsen – olika ordningar för olika delar av skapelsen – men det är bara människan som bryter mot Guds ordningar. I Ps 148 heter det:

3 Prisa honom, sol och måne,
prisa honom, alla lysande stjärnor.

7 Prisa Herren från jorden,
ni havsdjur och alla djup,
8 eld och hagel, snö och töcken,
du stormande vind
som uträttar hans befallning,
Himlakropparna, alla djur på land och i hav, nederbörd och vind följer de ordningar Gud satt för dem och uträttar hans befallning.

Tänk om samma sak hade kunnat sägas om oss människor – att vi lever våra liv som en lovprisning till honom och att vi utför Guds befallning. Till oss har Gud gett den här befallningen: ”Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din kraft och av hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.” Om alla människor följt denna ordning så skulle jorden ha varit en härlig plats att leva på för alla. Men det sorgliga är att människan alltsedan syndafallet förstår sitt ursprung och syfte sämre än djuren. Gud säger genom sin profet Jesaja:
En oxe känner sin ägare,
en åsna sin herres krubba,
men … mitt folk förstår ingenting. (Jesaja 1:3)

Paulus skriver: ingen finns som söker Gud. Alla har avvikit… En människa som blir lämnad åt sig själv utan Guds ingripande vandrar sin egen väg – bort från Gud. Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, skriver Jesaja. Så sammanfattas alla människors förhållande till Gud. När Jesaja skriver: ”var och en” medger han inget undantag. Var och en av oss gick sin egen väg – bort från Gud. Om barnen lämnas att själva försöka treva sig fram till de andliga sanningarna så skulle den inneboende synden och tidsandan ta över och resultatet skulle bli som Jesaja beskriver det: vi gick alla vilse.

Och nu tillbaka till nödvändigheten av förändring i vår status inför Gud – nödvändigheten av dopet. Jesus sa: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike.

I dopet ingriper Gud och utför ett lika stort och härligt under som skapelsen, fast det inte lämnar samma synliga vittnesbörd. I dopet ställer han allt tillrätta så som det ska vara. Han föder det lilla barnet på nytt till ett andligt och evigt liv. Han skänker barnet den frälsande tron. Han upprättar sitt nådeförbund med barnet och innesluter det i sin förlåtelse. Han gör barnet till sitt älskade barn och innesluter det i sina himmelska välsignelser. I dopet skänker han den helige Ande som gåva och den helige Ande bevarar det lilla barnet i den frälsande tron till härligheten i himmelen. Han förnyar den som tror så att där finns en början till en tacksam lydnad för Guds befallningar.

Det är Guds vilja att föräldrarna bär fram sina barn till dopet och sedan ger dem andlig näring ur Guds ord så att tron stärks och de får kraft att leva sina liv som en lovprisning till Gud. Här har församlingen och faddrarna också ansvar att vägleda barnen att leva som döpta Guds barn.

Det nya liv i gemenskap med Gud som barnet får i dopet är fördolt för våra ögon. Men det skall inte vara dolt för alltid. Det heter i Kol 3: ert liv är dolt med Kristus i Gud. När Kristus träder fram, han som är vårt liv, då skall också ni träda fram i härlighet tillsammans med honom. (Kol 3:3-4)

Det är en stor trygghet för alla föräldrar att veta att de döpta barnen tillhör Gud och står under änglarnas beskydd. Även om vi vill och önskar våra barn det bästa så förmår vi så lite. Gud däremot förmår allt. Allt som finns på jorden skall en dag gå under. Men det förbund som Gud upprättat genom dopet är evigt. Han har gett oss ett härligt arv i himmelen och han har i dopet skänkt oss sin Ande som bevarar oss till evigt liv. Han skall på den yttersta dagen ge alla som tror på Kristus evigt liv. Amen.

Låt oss be!
Vi tackar dig Herre, för dopets gåva. Ge oss en stark tro på dina löften som du knutit till dopet i vatten, löftena om frälsning, förlåtelse, pånyttfödelse och förnyelse i den helige Ande. Lär oss uppskatta vårt dop och ge oss vishet att vägleda Billie-Lo att leva i sitt dopförbund som Guds älskade barn. Amen.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.